De cijfers uit deze top 10 zijn niet meer actueel, klik hier om de actuele top 10 grootste stations van Nederland te bekijken.
Deze Top 10 Lijst bestaat uit de Top 10 grootste stations van Nederland. Deze lijst is samengesteld aan de hand oppervlakte en dagelijkse bezoekers.
10. Den Haag HS
Den Haag HS is een zeer authentiek station afkomstig uit 1843. Het station beschikt zelfs over een koninklijke wachtkamer waar leden van het koninklijk huis kunnen wachten voordat zij op de trein stappen. Op 14 oktober 1989 heeft een inbreker brand gesticht waardoor een groot gedeelte van het station ernstig beschadigd raakte. Het station is vervolgens wel in de oorspronkelijke staat hersteld.
9. Arnhem
Het station van Arnhem is een belangrijk punt van Gelderland. Met ongeveer 53.000 dagelijkse reizigers is het station van Arnhem het negende grote station van Nederland. Momenteel zijn er grote verbouwingen bezig rondom het station in Arnhem, deze horen bij een project om het station klaar te maken voor de toekomst en het toenemen van het treinverkeer.
8. Amersfoort
Amersfoort heeft elke dag gemiddeld 60.000 bezoekers. Dit station is een belangrijk knooppunt tussen de Randstad en Noord/Oost Nederland.
7. ‘s-Hertogenbosch
‘s-Hertogenbosch heeft maarliefst 4 stations gekend. Voor de 2e wereldoorlog had Den Bosch een van de mooiste stationsgebouwen van Nederland en Europa. Helaas is dit station zwaar beschadigd geraakt tijdens de tweede wereldoorlog. Het huidige station wordt op dit moment flink uitgebreid met langere perrons.
6. Eindhoven
Dagelijks heeft het Station Eindhoven maarliefst 67.000 treinreizigers. Het is hiermee een van de drukste stations buiten de Randstad. Veel reizigers zijn forensen en studenten van de technische universiteit Eindhoven en de hogescholen.
5. Schiphol
Het station van Schiphol ligt recht onder Schiphol Plaza. Wie ooit de trein naar Schiphol heeft genomen weet dat hij direct in het hart van de luchthaven staat. De treinen komen via de Schipholspoortunnel het station binnen gereden. Deze tunnel is maarliefst 5800 meter lang en is eind jaren 90 verdubbeld omdat het treinverkeer naar Schiphol toenam.
4. Leiden Centraal
Ook Leiden centraal is een belangrijk knooppunt voor reizigers. Elke dag heeft Leiden Centraal meer dan 58.000 treinreizigers.
3. Rotterdam Centraal
In 2004 is Rotterdam begonnen met het herbouwen en herstructureren van het stationsgebied in Rotterdam. Veel hogesnelheidslijnen naar Parijs, Amsterdam en Brussel hebben ervoor gezorgd dat het station meer reizigers te verduren kreeg. Op dit moment heeft Rotterdam centraal ruim 90.000 reizigers per dag.
2. Amsterdam Centraal
Het mooiste station van Nederland zo kunnen wij het station van Amsterdam zeker beschrijven. Het station wordt al een tijd verbouwd wat erg jammer is want ook het interieur van dit station was prachtig. Elke dag heeft Amsterdam Centraal maarliefst 186.000 dagelijkse reizigers die voornamelijk reizen naar Utrecht en de Randstad.
1. Utrecht Centraal
Utrecht Centraal is het belangrijkste knooppunt op het spoor. Alle Nederlandse spoorlijnen hebben Utrecht als centraal punt waardoor het station elke dag vele duizenden reizigers heeft. Aan het station ligt Hoog Catharijne, een groot overdekt winkelcentrum. Elke dag telt Utrecht Centraal ruim 170.000 reizigers.
Paul Wilke
Heeft UTRECHT CS minder reizigers dan AMSTERDAM CS , na de meest recente groei, tot straks 100 mil. reizigers ?
harm
ik mis Den Haag CS
Zefanja
Omdat het maar veertig duizend mensen heeft meneer
Anoniem
utrecht is het grootste!
Marco
Is goed dat Amsterdam niet op 1 staat!
Over het mooiste station moet ik toch zeggen dat, dat Haarlem is !
Gr. Marco
Jules Vismale
@Marco, het station van Haarlem is helaas een gespeten station, helaas ook vrij klein en het wordt aan alle kanten ingesloten door allerlei lelijke architectuur-rotzooi!
Zefanja
Amsterdam moet op nummer een staan omdat Amsterdam meer reizergers heeft
mr.anoniem
utrecht zowiezo
max
den haag cs moet absoluut op nummer
4
A. Noniem
ik mis Den Haag CS, Zwolle en Almere
Eng
Deze lijst kijkt inderdaad duidelijk niet naar aantal reizigers. Naar reizigersaantal is Den Haag CS het vierde station van Nederland en komt Leiden pas op de zevende plaats.
max mijderwijk
Utrecht CS is met voorsprong het drukste station ook qua ”treinbewegingen’ (2×60 per uur); verder is het slordig dat Den Haag CS in het lijstje ontbreekt.
Jansen
Ik mis Zwolle in de lijst! Groter dan Amersfoort volgens mij.
Anoniem
Waar is A’dam Slotendijk?
Jules Vismale
@Jansen, het station van Zwolle is in werkelijkheid ontzettend klein, het heeft geen machtsuitstraling, lijkt van binnen net op een saai decorgebouw en bijna alle winkels staan daar buiten ofschoon zelfs de stations van Leeuwarden en Middelburg daarmee zijn te vergelijken!
Peter
Utrecht CS is het drukste station van NL. Per mei 2015 heeft het 285.000 reizigers per dag (bron ProRail). Amsterdam is 2e.
.
Ik mis Groningen
Jules Vismale
Al kom ik oorspronkelijk niet uit Groningen en ga ik er hooguit soms maar drie keer per jaar op bezoek, ik heb zo mijn eigen meningen over dit mooie station (omdat het namelijk geen torens bezit bij het hoofdgebouw mist dit gebouw een rijzige of machtige uitstraling) waar helaas wel een groot aantal negatieve reacties aan moeten worden toegevoegd!
Het is namelijk gewoon schandalig te noemen dat het station van Groningen, ontworpen door architect Isaac Gosschalk in 1896 en voor 75% een kopstation is, tegenwoordig vanaf een afstand meer lijkt op een oude dwerg tussen moderne kantoorgebouwen die veel groter zijn dan het station en er totaal niet bij passen! Zo is bijna 60% van het interieur (op het hoofdgebouw en het restaurant na) gemoderniseerd door middel van een Albert Heijn, een Burger King, een ijszaak en een afgesloten kantoorruimte waardoor men er vrijwel niets monumentaals meer in kan aantreffen.
Het spoorwegennet achter het station is jammer genoeg, op de spoorlijn richting Zwolle na dan, niet of nauwelijks dubbelsporig gemaakt maar voornamelijk enkelsporig en zonder electrificatie waardoor de boemeltreinen van Arriva soms vrijwel leeg zijn of anders juist weer veel te vol! En het materiaal dat gebruikt is om in 1998 het interieur van het hoofdgebouw te vernieuwen zal natuurlijk niet snel gedaan zijn met het oorspronkelijke metselwerk maar met papier-mach, plastic en nieuwe bakstenen.
Ik vrees bovendien dat als het restaurant in de toekomst misschien gesloten wordt dit gaat veranderen in een winkel van de HEMA of een koffiehuis waardoor het station niets anders meer zal zijn dan een saai en leeg decorgebouw!
Simon
Foto 8 lijkt net zoveel op station Amersfoort als ik op zwarte piet.
Lars
Het station van amersfoort is zo onboeiend dat is gekozen de trein naar amersfoort op de foto te zetten
hoi
Die ‘foto’van Amersfoort is een foto van Amsterdam Centraal.
en Den Haag Centraal moet er nog in.
Jan
Bij Amersfoort staat Amsterdam CS afgebeeld.
Chris
Anoniem vraagt “waar is A’dam Sloterdijk?” Het is in Amsterdam. Vlakbij Sloterdijk. Happy to help…
Jules Vismale
Ikzelf vindt de stations van Eindhoven en Tilburg anders nogal klein van opzet en het verbreden van de voetgangerstunnels, aanbrengen van liften en nieuwe roltrappen en meer winkels lossen de groei van de reizigers totaal niet op. Zo staat op deze lijst niet het station van Breda afgebeeld dat een vrij groot oppervlak heeft maar ontzettend veel lekt een waar er steeds maar stenen vanaf vallen.
Het huidige station van ‘s-Hertogenbosch heeft alleen in de voetgangersbrug voldoende ruimte voor de treinreizigers, een levensgevaarlijk en krap voorplein waar iedereen elkaar voor de sokken rijdt, het eerste perron wordt totaal verwaarloosd en nauwelijks gebruikt en het kost kapitalen aan renovaties.
Amsterdam Centraal is zelfs ook al veel te klein geworden voor de vele honderdduizenden reizigers en wat men daar tegenwoordig aan oudheid wil terugbrengen in het interieur is totaal onverenigbaar met de moderne rotzooi die ze al in meer dan 50% van het station stopten.